ping
فناوری اطلاعات و مهندسی اینترنت

دستور پینگ چیست و کاربرد آن در آزمایش سرعت اینترنت و سرور

در این اموزش قصد داریم به بررسی قابلیت های پینگ بپردازیم و به شیوه ساده نمونه هایی از کاربرد آن را ذکر کنیم. با استفاده از ping میتوانیم سرعت اینترنت خود را محک بزنیم همینطور سرعت یک سایت و سرور آن را.

ping یا پینگ دستوری است که میتواند بسته های tcp/ip را بین دو کامپیوتر ارسال کند و نتایج این ارسال را به ما نشان دهد و ما نیز با استفاده از نتایج این دستور میتوانیم از روشن یا خاموش بودن سیستم ها که با یک ip به اینترنت متصل هستند به عبارتی همان سرور یک سایت یا یک سرویس اینترنتی مطلع شویم و ضمن آن سرعت اتصال آن سرور یا سایت به سیستم خودمان را ارزیابی کنیم.

 

مثال ساده تر: روی یک کوه هستید و مقابل تان نیز یک کوه هست. هنگامی که فریاد میزنید مدت زمانی طول می کشد تا صدا به کوه مقابل رفته و نتایج آن بازگردد که به این عمل نیز پژواک گویند؛حال دستور پینگ نیز به همین صورت است و نتایج این رفت را اعلام میکند.

در اینجا میخواهیم با دستور پینگ بر فرض مثال سرعت ارسال و دریافت یک بسته اطلاعات از کامپیوتر خودمان به سرور www.reiran.com را متوجه بشویم. برای این منظور لازم است در محیط Run این عبارت را تایپ کرده و OK کنیم:

ping reiran.com -t

*در محیط داس نیز امکان پذیر است که در محیط داس نیاز به زدن t- نیست.

 

بطور مثال در سیستم من چنین اطلاعاتی نمایش داده میشود:

time= 286 TTL=36

time= 299 TTL=36

time= 286 TTL=36

میبینید عبارت time درحال تغییر هست و هر بار یک مقداری را نشان میدهد که این نشان دهنده مدت زمانی است که طول می کشد یک پژواک صورت بگیرد- رفت و برگشت- یعنی مدت زمانی است که طول می کشد یک پاکت Packet به سرور سایت ری ایران برسد و یا برعکس و کم و زیاد شدن مقدار آن هم میتواند بدلیل ترافیک شبکه و یا ضعف در اینترنت و ISP و یا حتی فاصله و تعداد گذرگاه ها باشد. حال هرچقدر زمان time بیشتر باشد یعنی مدت زمان بیشتری طول میکشد تا اطلاعات از سرور سایت بدست ما برسد.

* time برحسب میلی ثانیه

 

مطمئنا سرور یاهو از سرور سایت ری ایران قوی تر است اما وقتی من در سیستم خودم پینگ این دو سایت را انجام میدهم نتایج سرور سایت ری ایران بهتر است که این میتواند بدلیل ترافیک زیاد سرور یاهو باشد و یا موقعیت بهتر سرور سایت ری ایران نسبت به ISP من باشد. در این دو پینگ TTL سایت ری ایران نیز کمتر بود. توضیحی در مورد TTL نیز میدهیم.

 

TTL* مخفف كلمه Time To Live است.كه مقدار آن نشان دهنده عددی است كه از يك بسته اطلاعاتی به ديتا می آيد.وقتی ما ديتا را توسط اينترنت منتقل ميكنيم.اين اطلاعات به بسته های كوچكی به نام بسته های اطلاعاتی تقسيم می گردند.و در كامپيوتر مقصد دوباره بر هم می آيند. اين يك فرآيند پيچيده است كه لازمه آن فراگيری مطلب TCP-IP می باشد.

 

همچنین TTL بدین معنی است كه هر بسته كه وارد اینترنت می شود، حداكثر از چه تعداد روتر یا HOP مجاز است عبور كند. با هر گذر از یك هاپ. مقدار TTL بسته، یكی كم میشود. اگر این مقدار به صفر برسد، اون بسته اصطلاحا Drop میشود.

 

گاهی اوقات با نتیجه timed out مواجه میشویم که این به این معناست که سروری که مورد پینگ قرار گرفته است فعال نیست و یا ارسال پاکت به آن و دسترسی به آن امکان پذیر نیست و یا زمان آن انقدر طولانی است که منقضی میشود و از تعداد HOP بیشتر از حد مجاز عبور کرده است و ناکام بازمیگردد و اتصال برقرار نمیشود.

 

درنتیجه با توجه به این خاصیت پینگ میتوان سرعت اینترنت خودمان را بسنجیم به این صورت که پینگ سرورهای بزرگ جهان را ملاک قرار بدهیم. چون این سرورها از بزرگترین سرورها هستند مطمئنا سرعت بالایی دارند و وقتی انها را پینگ کنیم تا حدودی مشخص میکند که سرعت اینترنت ما در دستیابی به این سرور قدتمند چقدر است.

 

یک سرور مشهور و قدرتمند 192.9.9.3 است که عموم از این IP برای انجام تست ها و ... استفاده میکنند زیرا از بزرگترین سرورها می باشد.

 

حال وقتی من این IP را پینگ کنم اعداد بدست امده میتواند سرعت اینترنت من را نشان بدهد. دستور به این صورت میشود:

ping 192.9.9.3 -t

در این دستور time و TTL مشخص کننده سرعت شماست که در ادامه در این باره توضیح میدهیم. گاهی ممکن است سرعت اینترنت فردی بالاتر از ما باشد ولی نتایج پینگ آن ضعیف تر باشد که این نشان از این است که ISP ما اتصال بهتری به سرور مقصد انجام میدهد .

 

دستور پینگ چیست و کاربرد آن در تست سرعت اینترنت و سرور توسط آن ping

خلاصه: هرچه مقدار TTL بالاتر باشد یعنی اتصال ISP ما به سرور مقصد مستقیم تر است و هرچه time کمتر باشد یعنی اطلاعات با سرعت بیشتری بدست ما میرسد. با این تفسیر که ایشالا درست گفته باشم اگر TTL یک سرور پایین باشد و همچنین time آن نیز پایین باشد آن سرور سرور مناسبی است زیرا با توجه به آنکه TTL آن پایین است time خوبی دارد.

 

(با پینگ گرفتن 127.0.0.1 نیز میتوانید برقراری شبکه خود را مشاهده کنید این ip درواقع ای پی سیستم لوکال شماست.)

 

در انتها برای مشاهده نتایج نهایی پینگ میتوانید از کلید Ctrl+Break استفاده کنید که در کیبوردتان وجود دارد که ماکزیمم و مینیمم و میانگین را مشخص میکند.

دستور پینگ چیست و کاربرد آن در تست سرعت اینترنت و سرور توسط آن ping

مطالب تکمیلی نوشته شده توسط دیگر نویسندگان درباره پینگ را نیز در ذیل ارائه میکنیم.

دستور Ping چیست؟

يکی از رایج ترين و فراگيرترين دستورهای تشخیص ارتباط بین کامپيوترهای شبکه، استفاده از دستور Pingاست. نام اين دستور از جمع سرواژه های عبارت «Packet Internet Groper»، به معنی پژواک گر بسته های اينترنتی بدست آمده است. اما در واقع اين نام از فرهنگ واژگان ردياب کشتی ها گرفته شده است. در اين روش پيام صوتی ای به نام «پينگ» انتشار می يابد. اين سيگنال ها مي توانند از طريق بازتاب، صدا را شناسايی کند. هرکدام از اين ها را که قبول کنيد، پينگ برای انجام کارش در دنيای اينترنت و کامپيوتر، از پيمان نظارت بر پيام های اينترنتی، مشهور به «ICMP» استفاده مي کند. اين پيمان امکان تصحيح خطا و ديگر داده های مربوط به پردازش بسته های «IP» را فراهم مي سازد. برای مثال، مي تواند به نرم افزار «IP» يک دستگاه امکان دهد عدم توانايی دسترسی به دستگاه ديگر را اطلاع دهد. پينگ با استفاده از «ICMP» بسته داده ای به نام «پژواک درخواست» به کامپيوتر راه دور واقع در شبکه می فرستد. اين بسته، همان بسته ایست که از کامپيوتر راه دور می خواهد يک بسته پژواک پاسخ به کامپيوتر مبدا ارسال کند. به اين ترتيب می توان معلوم کرد که کامپيوتر به شبکه وصل است يا نه؟ غير از اين مي توان از آن برای تعيين ارتباط کارت رابط شبکه با کامپيوتر نيز استفاده کرد. برای مثال فرض کنيد کامپيوتر نمي تواند به کامپيوترهای ديگر شبکه وصل شود. در اينصورت اولين کاری که بايد انجام دهيد انجام پينگ حلقه ی بازگشت است. اين دستور نشان ميدهد که کارت رابط شبکه به درستی کار مي کند يا نه؟ برای اين کار   مي توانيد از IPذخيره شده 127.0.0.1استفاده کنيد.

برنامه Ping در ابتدا توسط Mike Muuss و با عملکردی ساده ، پیاده سازی گردید. این برنامه از پروتکلICMP به منظور ارسال پیام های UDP به یک آدرس ( ECHO REQUEST ) استفاده می نماید و پس از ارسال پیام ، در انتظار دریافت پاسخ ( ECHO REPLY ) می ماند . سیستم راه دور، یک بسته اطلاعاتی از نوع پاسخ ( REPLY ) را برای فرستنده پیام ارسال می نماید و بر اساس آن Round-trip ( ارسال یک درخواست و دریافت پاسخ ) محاسبه می گردد .


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:








تاریخ: جمعه 8 دی 1391برچسب:,
ارسال توسط فاضل رحمانی