oovoo
فناوری اطلاعات و مهندسی اینترنت

 

 

چند سالی است که کاربران ایرانی به دنیای چت ویدیویی وارد شده اند. بسیاری از اعضای خانواده ها به کشورهای دیگر سفر کرده اند و تمامی آنان توان پرداخت هزینه تلفن را ندارند. از سویی چت ویدیویی فقط صدا را منتقل نمی کند بلکه از آن طریق همدیگر را می بینند و با یکدیگر گپ می زنند.

 

مهم ترین برنامه چت ویدیویی که نه تنها ایرانی ها بلکه کل مردم جهان با آن آشنا هستند، برنامه اسکایپ (Skype) است. اما آیا شما با مهم ترین رقیب آن یعنی اوو (ooVoo) آشنا هستید؟ رقیبی که یک سر و گردن از اسکایپ (Skype) بالاتر بوده ولی متاسفانه بین کاربران ایرانی ناشناخته است.

من خودم در ابتدا از اسکایپ استفاده می کردم ولی بعد از اینکه یکی از دوستانم درباره تجربه منحصر به فرد خود درباره استفاده از اوو صحبت کرد، ترغیب شدم که برای یک بار استفاده از آن را تجربه کنم. همان یک بار باعث شد که اسکایپ را از سیستم خودم حذف و به اوو کوچ کنم. تجربه ای منحصربه فرد از چت ویدیو با کیفیت فوق العاده بالا و در عین حال بدون وقفه دلیل نوشتن این مقاله و معرفی اوو است.

امکاناتی که اوو دارد

امکانی که اوو با آن شناخته می شود، قابلیت چت ویدیویی است. اما بدون شک امکانات آن بیشتر از آن چیزی است که ما در این مقاله به آنها می پردازیم. این برنامه طی دو نسخه رایگان و تجاری قابل استفاده است. طبیعتا نسخه رایگان امکانات محدودتری دارد که با پرداخت هزینه ای می توانید از نسخه تجاری استفاده کنید. اما به مدت ۳۰ روز تمامی امکانات نسخه تجاری در نسخه رایگان قابل استفاده است تا کاربران به خرید نسخه تجاری ترغیب شوند.

برای یک نمونه از تفاوت نسخه رایگان و تجاری می توانم به این موضوع اشاره کنم که کاربران در نسخه رایگان می توانند چت ویدیویی دو نفره انجام دهند، اما در نسخه تجاری امکان این وجود دارد که یک ویدیو کنفرانس شش نفره داشته باشند. همچنین در نسخه تجاری در صورتی که افراد از وب کم با وضوح بالا (High Resolution) استفاده می کنند، امکان چت ویدیویی با وضوح بالا ممکن است. البته در نسخه رایگان اوو نیز کیفیت تصاویر نشان داده شده بسیار خود بوده و حتی از برنامه اسکایپ بهتر است.

با استفاده از تماس ویدیویی (Video Call) قادر به ایجاد تماس ویدیو با هر کسی خواهید بود. اگر خوب دقت کرده باشید، من گفتم هر کسی چه افرادی که اوو را دارند و چه افرادی که اوو را ندارند آن دسته از دوستان تان که اوو را دارند از طریق همان برنامه تماس ویدیویی را برقرار می کنند، اما شما برای کسانی که این برنامه را ندارند می توانید به این نحو عمل کنید که وارد برنامه شوید و به بخش Web Video Call بروید و سپس لینک چت ویدیوی وبی که به شما داده می شود را برای دوست خود بفرستید؛ دوست شما با کلیک روی آن لینک، در مرورگر خود وارد صفحه ای می شود که می تواند با شما چت کند.

در اوو علاوه بر چت ویدیویی امکان چت صوتی و حتی متنی نیز وجود دارد. اگر کسی آفلاین باشد و بخواهید پیغامی را به او بفرستید، به راحتی می توانید پیغام تصویری یا صوتی خود را ضبط کرده و برای فرد مورد نظر بفرستید تا او بعدا پیغام شما را ببیند یا بشنود. البته ناگفته نماند که در نسخه رایگان اوو محدودیت ضبط پیغام تا یک دقیقه وجود دارد.

اگر لازم بود که فایل را بین خود و دوست خود از طریق برنامه اوو ارسال یا دریافت کنید، این مورد نیز ممکن است. در نسخه رایگان اوو محدودیت پنج مگابایتی و در نسخه تجاری محدودیت ۲۵ مگابایتی وجود دارد.

قابلیت منحصر به فرد دیگری که در اوو گنجانده شده است، امکان به اشتراک گذاری صفحه دسکتاپ است. در این قابلیت که با پرداخت هزینه فعال می شود، کاربران می توانند از طریق اوو صفحه دسکتاپ خود را با دیگر افراد حاضر در کنفرانس به اشتراک بگذارند. برای نمونه تصور کنید که شما با اشخاص دیگر برای کار خود یک کنفرانس ایجاد کرده اید و در حال گفت وگو هستید. در قسمتی از گفت وگو نیاز دارید که یک نمودار را به سایر افراد نشان دهید و در مورد آن توضیحاتی را ارایه کنید. به جای اینکه نمودار را به تک تک آن افراد ایمیل بزنید و مشکلاتی رخ دهد که موقعیت شغلی شما را به خطر بیندازد، خیلی راحت و با استفاده از اوو، محیط دسکتاپ خود را که آن نمودار در آن باز است را به اشتراک بگذارید و همزمان که آنها نمودار را می بینند شما توضیحات لازم را همراه با تصویر ارایه می کنید.

امکان تماس از طریق اوو به شماره تلفن ها جزو قابلیت های جذاب این برنامه محسوب می شود. متاسفانه ایران جزو لیست کشورها نیست و اگر شما بخواهید از طریق اوو با شماره ای داخل ایران تماس بگیرید امکان پذیر نیست. اما بسیاری از کشورهای دیگر در این لیست وجود دارند. در برنامه ذکرشده قابلیت وارد کردن مخاطبان (Contacts) از سرویس های ایمیل و شبکه های اجتماعی وجود دارد. شما قادر خواهید بود که آنها را وارد کنید یا حتی به استفاده از اوو دعوت شان کنید.

از کجا بگیرید

ابتدا وارد سایت اصلی برنامه یعنی oovoo. com بشوید و بر اساس سیستم عامل خود نسخه مناسب خود را دریافت کنید. این برنامه برای دو پلتفرم ویندوز و مک ارایه شده است. اکر سیستم عامل شما مک است که یک فایل ۱۵ مگابایتی را باید دریافت و نصب کنید. اما اگر ویندوز دارید، نصب این برنامه طی دو بخش کلی انجام می شود. در مرحله اول شما به سایت این برنامه مراجعه می کنید و سپس باید روی لینک دریافت برنامه برای ویندوز کلیک کنید. یک فایل ۸۰۰ کیلوبایتی دریافت می شود. این فایل نصب برنامه است. آن را اجرا کنید و بر اساس تنظیمات و امکاناتی که شما می خواهید در بخش دوم، چند مگابایت دیگر توسط این برنامه دریافت و نصب می شود.

نسخه موبایلی اوو

مدتی است که تیم توسعه اوو یک نسخه موبایلی این برنامه را توسعه داده اند و برای کاربران قرار داده اند. این برنامه هم اکنون برای گوشی های مبتنی بر سیستم عامل اندروید قابل دریافت و نصب است و گویا تا مدتی دیگر برای گوشی های آی فون نیز ارایه می شود. نکته جالب اینجاست که برخی از امکاناتی که در نسخه های تجاری و با پرداخت هزینه آن فعال می شود، در نسخه موبایلی به صورت رایگان قابل استفاده است. برای مثال برگزاری کنفرانس ویدیویی شش نفره.

 


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:








تاریخ: دو شنبه 4 دی 1391برچسب:,
ارسال توسط فاضل رحمانی