فرق apache و IIS چیست؟؟؟؟
فناوری اطلاعات و مهندسی اینترنت

با سلام:

آپاچي (Apache) :
اين وب سرور در توسعه و همگاني شدن وب جهاني نقش بسيار مهمي داشته است . اين وب سرور که به زبان C نوشته شده است داراي قابليت cross- platform بوده و بر روي ماشين هاي مختلف قابل اجرا ميباشد . دليل انتخاب اين اسم براي اين وب سرور را نيز دو مورد ذکر کرده اند اول اينکه به يکي از قبايل قديمي بومي آمريکا که به خاطر مقاومت و مهارت در ساخت ابزار آلات جنگي مشهور ميباشند احترام گذاشته شود و ثانيا به اين دليل که (Root)ريشه پروژه به صورت يک سري پچ (Patch)ميباشد . اين وب سرور در يک گروه و به صورت کد باز (open source) گسترش يافت و از سال 1996 به عنوان محبوب ترين وب سرور براي HTTP در وب جهاني شناخته شده بود ولي در سال 2005 ميدان مبارزه را به IIS مايکروسافت باخت و در حال حاضر نزديک به 49 % بازار وب سرور هاي جهان را به خود اختصاص داده است همچنين MAC OS آن را به عنوان وب سرور اصلي در پشتيباني از WEB OBJECT خود برگزيده است . اين وب سرور داراي ماژولهاي امنيتي بسيار خوبي از جمله mod_access, mod_auth, mod_digest ميباشد . آپاچي براي ميزباني هر دو نوع وب ايستا و وب پويا مناسب است .


IIS
وب سروري است كه ارائه دهنده آن شركت مايكروسافت ميباشد و آخرين نسخه آن 7.0IIS است .در واقع IIS مجموعه اي از سرويس هاي اينترنتي است كه بصورت يكجا نمايش داده شده است . طبق آخرين آماري كه منتشر شد بعد از وب سرور آپاچي بيشترين محبوبيت را بين كاربران داشته است و هم اكنون نزديك به 36% بازار وب سرور هاي جهان را در اختيار دارد . پلت فرمي كه اين وب سرور پشتيباني ميكند Microsoft Windows ميباشد و در محيط هاي ديگر كار نميكند . ورژن هاي مختلف آن را در زير ميبينيم :  IIS 1.0, Windows NT 3.51 available as a free add-on  IIS 2.0, Windows NT 4.0  IIS 3.0, Windows NT 4.0 Service Pack 3  IIS 4.0, Windows NT 4.0 Option Pack  IIS 5.0, Windows 2000  IIS 5.1, Windows XP Professional,Windows MCE  IIS 6.0, Windows Server 2003 and Windows XP Professional x64 Edition  IIS 7.0, Windows Server 2008 and Windows Vista براي اولين بار مايكروسافت آن را در يك پروژه آكادميك در دانشگاه اسكاتلند به صورت مجاني عرضه كرد . وسپس براي اولين بار از آن در Windows NT استفاده كرد که در آن قابليتActive Server Page يا صفحه هاي فعال سرور را به آن افزود . بعدها با تكامل نسخه هاي ويندوز ، IIS هم تكامل پيدا كرد و در نسخه شماره 6.0 آن مايكروسافت پشتيباني از IPV 6.0 را نيز به آن اضافه كرد . 3- مقايسه مشخصات امنيتي وب سرورهاي آپاچي و IIS قبل از مقايسه بايد به اين نکته اشاره کنيم که به دليل مجتمع بودن وب سرور IIS با سيستم عامل راه انداز آن ، و دارا بودن مسائل Integration مسائل امنيتي در اين وب سرور بهتر رعايت شده است يعني همان سيستمي که مسائل امنيتي را براي کابران سيستم اصلي فراهم ميکند براي سيستم IIS هم کار ميکند ولي آپاچي چون حالت Cross-platform دارد چنين قابليتي را دارا نمي باشد .
در پایان مطالب فوق لازم به ذکر است که معمولاً وب سرور apacheرا روی سیستم عامل لینوکس و وب سرور IIS را روی سیستم عامل ویندوز نصب می کنند....


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:








تاریخ: پنج شنبه 29 فروردين 1392برچسب:,
ارسال توسط فاضل رحمانی