گوگل کروم یک مرورگر اینترنت متن‌باز است که در تاریخ ۲ سپتامبر ۲۰۰۸ ( ۱۲ شهریور ۱۳۸۷) توسط شرکت گوگل عرضه شد.در ابتدا نسخه آزمایشی آن برای کاربران نرم افزار سیستم عامل ویندوز در یک صد کشور جهان عرضه شد ولی گوگل اعلام کرد که نسخه های منطبق با نرم افزار عامل لینوکس و رایانه اپل مکینتاش آن هم در آینده توزیع خواهد شد. این مرورگر بر پایه هسته مرورگر اپن‌سورس WebKit نوشته شده است.از امکانات وقابلیت های آن می توان به Tabbed browsing،و امکاناتی مشابه Privacy در ویندوز اکسپلورر و Speed Dial در مرورگر اپرا اشاره نمود.

ویندوز اینترنت اکسپلورر (به انگلیسی: Windows Internet Explorer) مرورگر وب مایکروسافت و پراستفاده‌ترین مرورگر در میان کاربران است. این مرورگر به طور پیش‌ فرض همراه با سیستم عامل ویندوز نصب می‌شود (ویندوز ۹۸ و نسخه های جدید تر ویندوز). در حال حاضر نسخه ۶ آن بیشترین استفاده را در دنیا دارد. در ویندوز ویستا که جدیدترین نسخه ی ویندوز است، اینترنت اکسپلورر ۷ و اینترنت اکسپلورر ۸ اجرا می‌شوند.

 

 

گستردگی استفاده از اینترنت اکسپلورر
بر اساس نسخه
آگوست ۲۰۰۸[۱]
اینترنت اکسپلورر 4.0 ۰٫۰۱ ٪
اینترنت اکسپلورر 5.0 ۰٫۵ ٪
اینترنت اکسپلورر 5.5 ۰٫۵ ٪
اینترنت اکسپلورر 6.0 ۲۱٫۵۳ ٪
اینترنت اکسپلورر 7.0 ۴۷٫۳۹ ٪
اینترنت اکسپلورر 8.0 بتا ۰٫۷۳ ٪
جمع ۶۹٫۷۷ ٪

 

میزان گستردگی استفاده از اینترنت اکسپلورر میان کاربران بر اساس زمان

 

موزیلا یک مرورگر منبع باز (Open Source) است که برای گرفتن آن هم هیچ مبلغی لازم به پرداخت نیست. هم اکنون دو مرورگر به نامهای فایرفاکس موزیلا و Mozilla 1.x وجود دارد.

موزیلا در ابتدا برای سیستم یونیکس به کار گرفته می‌‌شد ولی در حال حاضر برای سیستم عامل ویندوز نیز برنامه‌های خاصی تهیه شده است. استاندارد موزیلا برای صفحات وب یک استاندارد جهانی است و تمامی مرورگرها باید بر اساس استانداردهای آن آماده شوند. محصولات شرکت مایکروسافت در جریان ساخت صفحات HTML استانداردهای موزیلا را رعایت نمی‌کنند و در بسیاری از مواقع مشاهده می‌شود که صفحات تولید شده توسط این محصولات در مرورگر اینترنت اکسپلورر متعلق به شرکت مایکروسفات به صورت کامل مشاهده می‌شوند ولی در سایر مرورگرها مانند فایرفاکس, اپرا, نت‌اسکیپ شکل نمایش این صفحات به هم می‌‌ریزد.

موزیلا فایرفاکس (به انگلیسی: Mozilla Firefox) (مخفف شده آن به صورت رسمی Fx، اما به صورت غیر رسمی FF) مرورگری‌ است برای گشت‌زنی در صفحات اینترنتی، که اکنون ۲۲.۴۸٪ کاربران اینترنت از آن استفاده می‌کنند و بیشتر بین کاربران توزیع‌های لینوکس محبوبیت دارد، رفته‌رفته با پدیدار شدن مشکلات امنیتی در پراستفاده‌ترین مرورگرهای وب مانند اینترنت اکسپلورر، کاربران دیگر سیستم‌عامل‌های رایانه‌ای از قبیل ویندوز و‌ مکینتاش نیز استفاده از این مرورگر را آغاز کرده‌اند.   

 تاریخچه

اپرا قبل از نسخه ۸٫۵ یک برنامه پولی به همراه تبلیغات بود که باعث شد محبوبیت زیادی نداشته باشد و نقد خوبی از آن نشود، بعد از این نسخه اپرا برنامه را مجانی کرد و تبلیغات را از آن حذف کرد. این کار باعث شد افراد بیشتری به این مرورگر اینترنت معطوف شوند. 

 نسخهٔ ۹٫۵

این نسخه در حقیقت رابط میان نسخه ۱۰ و نسخهٔ ۹٫۲ اپرا است و با کد Krestler شناخته می‌شود، در این نسخه قابلیت‌های نسخه ۹٫۰ تقویت شده و صفحه‌ها هر چه سریعتر باز شده (به خصوص در قمست جاوا) و مشکلات هماهنگی با سایت‌ها به حداقل رسیده‌است، همچنین این نسخه پشتیانی بهتری از CSS و SVG می‌کند، پشتیبانی سیستم امنیتی پیشرفته Extended Validation Certificates نیز به آن اضافه شده‌است. رابط گرافیکی در این نسخه تغییر زیادی به غیر از بخش‌های پست الکترونیکی و بخش لینک‌های مورد علاقه مشاهده نخواهد کرد.اما پوسته پیش فرض به کل تغییر کرده و ظاهر بسیار زیبا تری را به این مرورگر خواهد داد. همچنین قابلیت استفاده این برنامه در سیستم عامل لینوکس و BSD در حالت ۶۴ بیتی اضافه خواهد شد. 

 نسخهٔ ۱۰

این نسخه با قابلیتهای جدیدی مثل غلط گیر املائی، آپدیت سریع و خودکار مرورگر، امکان ارسال ایمیلهای HTML، پشتیبانی از فونتهای مبتنی بر وب و نسخه بهینه سازی شده Dragonfly برای طراحان وب، برپایه موتور رندرسازی Presto ۲٫۲ که تا ۳۰٪ سرعت بارگذاری صفحات حجیم و سنگین مانند GMail یا Facebook را افزایش میدهد عرضه شد. برای اطلاعات بیشتر و دانلود، به صفحه زیر مراجعه کنید.  

ویژگی‌های مرورگر اپرا

مرورگر اپرا ۹٫۵ در حال حاضر سریعترین مرورگر در جهان به شمار می‌رود. موتور بارگذاری و کد بهینه ان این امکان را به ان میدهد که با کمترین استفاده از cpu و RAM رایانه، سریعترین بارگذاری را داشته باشد. خلاقیت‌هایی (نظیر دانلود فایل در حافظه موقت در حین پرسیدن مکان فایل برای ذخیره، دکمه‌ای برای جلوگیری از بارگذاری عکس‌های صفحه و استفاده بهینه از پهنای باند، استفاده از cache به جای بارگذاری مجدد صفحه تا مدت معین بنا به سلیقه کاربر، toolbar bookmarking) نیز باعث سریعتر انجام شدن کارها و صرفه‌جویی قابل توجهی در وقت م‌یشود.

مزیت دیگر این مرورگر که ان را از مرورگرهای فایرفاکس و اینترنت اکسپلورر برتر می‌سازد، قابلیت تنظیم تمام جزئیات ان تا ریزترین موارد است به عنوان مثال می‌توان هر دکمه دلخواهی را که عملکرد آن با دستورات داخلی اپرا یا با کد جاوا اسکریپت توسط کاربر نوشته می‌شود به دکمه‌های نوار ابزار اضافه کرد. همینطور پوسته ظاهری مرورگر، مدت اعتبار استفاده ازعکس‌ها و صفحه‌های قبلا بارگذاری شده و به طور کلی ریز جزئیات نحوه نمایش صفحه قابل تنظیم است.

مزیت‌های نسبی دیگر نسخه ۹٫۵، امکان جستجوی سریع در محتویات صفحه‌های قبلا دیده شده در حین نوشتن در نوار آدرس، جستجو فایل‌های موجود در حافظه محتویات دیده شده (cache) بر حسب نام سایت و یا پسوند فایل، گردآوری نرم افزارهای تورنت (torrent)، پست الکترونیک (email client)، خبر خوان (feed reader)، مدیریت دریافت فایل (download manager)، یادداشت (note) همه در یک مرورگر است. 

سافاری (در انگلیسی: Safari) مرورگری از شرکت اپل است که بر پایه Web kit ساخته شده است و با ظاهری ساده و آسان دارای امکانات پیشرفته و امنیت قابل قبول بوده و در حال حاضر (۵ مارس ۲۰۰۷) نسخه ۲.۰.۴ این مرورگر عرضه شده‌است.

هم از این مرورگر در سیستم‌عامل‌های مک اواس ده و ویندوز می‌توان استفاده کرد. استیو جابز، مدیر عامل شرکت رایانه‌ای اپل در تاریخ ۱۱ ژوئن ۲۰۰۷ اعلام کرد که این شرکت نسخه‌ای از مرورگر وب سافاری را برای سیستم عامل ویندوز تهیه کرده‌است.

لینکس (به انگلیسی: lynx) مرورگری مبتنی بر متن است که برای محیط‌های متنی که بتوان نشانگر مکان‌نما را آدرس‌دهی کرد قابل استفاده است. گرچه نسخه‌های ویندوز و مک‌اواس این مرورگر نیز وجود دارد ولی بیشتر بین کاربران لینوکس رواج دارد. این نرم‌افزار تحت اجازه نامه جی‌پی‌ال قابل دریافت و استفاده است.