انواع سرور
فناوری اطلاعات و مهندسی اینترنت

 انواع شبکه ها از ساختار منطقی یا مدیریتی

1-      نظیر به نظیر Peer To Peer (Work Group)

2-      مبتنی بر سرور Server Based (Domain)

  ویژگی های شبکه Peer To Peer

1-      حداکثر در این شبکه 10 سیستم قرار دارد.

2-      شبکه Work Group مدیریت غیر متمرکز دارد.

3-      امنیت آنها پایین است.

4-      در این نوع شبکه هر سیستم می تواند هم به عنوان Client عمل کند هم به عنوان Server .

  ویژگی های شبکه   Server Based

1-      محدودیت 10 کامپیوتر در شبکه را ندارد.

2-      مدیریت متمرکز دارد.

3-      امنیت بالاتری دارد.

4-      معمولاً یک سرور به عنوان سرور اختصاصی Dedicated Server وجود دارد.

  نکاتی درباره Work Group

در Work Group نسبت به Domain هزینه کمتری تحمیل می شود زیرا در Domain حداقل یک Server داریم و برای آن باید سیستم عامل سرور اضافه کنیم. هزینه کمتر برای شبکه های کوچک عملی می شود ولی برای شبکه های بزرگ مدیریت متمرکز و امنیت بیشتر Domain حتی صرفه جویی در هزینه ها را نیز به دنبال دارد. راه اندازی Work Group آموزش خاصی احتیاج ندارد. در Work Group گاهی ویندوز سرور هم نصب می کنیم که به آن Standalone Server گویند.

 

 
 

 

 Local Security Database (LSD)

در شبکه Work Group هر سیستم دارای یک Data Base به عنوان LSD است.که مجموعه User Accountها ، گروه های اطلاعات امنیتی Security Information ، هر سیستم در آن نگهداری می شود. هر سیستم به طور مستقل دارای LSD است. لذا در شبکه Work Group برای اینکه یک کاربر بتواند از هر سیستم استفاده کند باید روی همان سیستم User Account داشته باشد و این همان مدیریت غیر متمرکز در Work Group است. یعنی هر سیستم دارای حداقل یک مدیر است که تنها میتواند همان سیستم را مدیریت کند.

نکته: در Work Group از لحاظ مدیریتی بین سیستم هایی که ویندوز سرور دارند و سیستم هایی که ویندوز XP یا Seven دارند، از این جهت فرقی وود ندارد. یعنی سرور هم مثل بقیه سیستم ها دارای LSD خاص خودش است. فقط نصب نسخه Server دست مارا برای استفاده استفاده از امکاناتی بیشتر از ویندوز XP و Seven باز می گذارد.

در Domain باید یک سرور با سیستم عامل سرور نصب شود و روی آن سرویسی تحت عنوان ADS فعال شود. ADS در حقیقت یک Data Base متمرکز است که مجموعه Userها، گروه ها و اطلاعات امنیتی سیستم های شبکه را در این پایگاه داده تعریف می کند، معنای مدیریت متمرکز در Domain همین است.

با نصب Active Directory Server، Domain بوجود می آید که کافی است Clientها را به آن ملحق (Join) کنیم.

Domain Controller (DC: به سیستمی که ADS روی آن نصب می شود می گویند، پس DC دارای سیستم عامل سرور است. به علت اهمیت اطلاعات وارد شده در DC لازم است یک سرور پشتیبان برای آن در نظر بگیریم تا اطلاعات آن دو با هم یکی شود تا اگر DC دچار مشکل شد کاربران بتوانند به کار خود ادامه دهند و BDC جای DC قرار گیرد.

انواع سرور

  •   File server
  •   Print Server
  •   Application Server
  •   Proxy Server   
  •   Cache Server
  •   Mail Server

File Server: سروری است که در آن به عنوان یک محیط ذخیره سازی (Storage) مرکزی در شبکه برای ذخیره سازی اطلاعات Userها استفاده می شود. پس با توجه به کاربرد آن باید هارددیسک زیادی و تا حدودی حافظه قوی و شبکه با پهنای باند مناسب داشته باشد. دلایل استفاه از Storage مرکزی، امنیت بالا، دسترسی راحت تر به اطلاعات و نیز Backup گیری آسان تر است.

Print Sever: سروری است که چاپگر به آن وصل است و مستندات و فایل های چاپی را در شبکه برای آن ارسال می کنند تا چاپ شود.

Application Server: سروری است که نرم افزار های کاربردی روی آن نصب است و بقیه سیستم ها با نسخه Client همان نرم افزار به آن متصل می شوند و با آنها کار می کنند مانند SQL یا Anti Virus . شاخص اصلی سخت افزاری این سرور داشتن پردازنده قوی است زیرا پردازش ها و دستورات در سرور انجام می شود.

Proxy Server: سروری است که بین Application Client است مانند (IE, Fire Fox, …) و سرورهای اینترنتی قرار می گیرد. مثلاً اگر روی این سرور Fire Wall نصب شود، از آن می توان برای فیلتر کردن و امنیت ارتباط، کنترل رفت و آمد داده استفاده کرد.

 Cache Server: سروری که برخی از آبجکت ها را مثلاً از اینترنت در حافظه خود نگهداری می کند تا در دسترسی های بعدی آن آبجکت ها از Cache آورده شوند، که در سرور هستند نه از اینترنت که پهنای باند دوباره مصرف شود، در این صورت سرعت دسترسی ها افزایش و میزان پهنای باند مصرفی کاهش می یابد. شاخص سخت افزاری این سرورها، هارد دیسک و رم بالا است.

Mail Server: کنترل ارسال و دریافت Email توسط Clientها توسط این سرویس انجام می گیرد، در غیر این صورت User باید اطلاعات خود را مستقیماً به اینترنت دریافت یا ارسال کند.

نکته: معمولاً Proxy Server و DC مجزا هستند ولی سایر سرورها در صورتی که در شبکه ترافیک ایجاد نشود، روی یک سیستم می توانند نصب شوند.

 

واسه آشنایی با وظایف شبکه ها بد ندیدم که یه مختصر توضیحی درباره ی انواع انواع سرورها و وظیفه هاشون تقدیم دوستان کنم


server login: این نوع سرویس دهنده ها مسئولیت شناسایی و تایید کاربرایی رو که قصد ورود به شبکه رو دارن، به عهده می گیره که البته می تونن این عملیات رو ضمن ارائه سایر سرویس ها انجام بدن
server service network: سرویس های مورد نیاز شبکه مثل DHPC و DNS و WINS و SNMP رو ارائه می ده که البته امیدوارم توفیق داشته باشم درباره هر کدوم از این سرویس ها باهاتون حرف بزنم.

server application: این سرور ارائه ی برنامه های کاربردی مثل بسته های نرم افزاری accounting و خیلی از نرم افزارهای مورد نیاز رو عهده دار هست.

server file: که فکر کنم یه ذره بیشتر معرف حضور دوستان هست، امکان دستیابی به فایل ها و مسیرهای کاربران رو فراهم می کنه

server print: از اسمش کاملا مشخص هست که واسه دسترسی به پرینترهای به اشتراک گذاشته شده استفاده می شه.


server web: ایشون مسئول ارائه سرویس وب سایت های داخلی یا خارجی هستن (خوشبختم )

server FTP: این سرور عملیات ذخیره کردن، دانلود و آپلود فایلها رو را امکان پذیر می کنه و ممکنه داخلی یا خارجی انتخاب بشه

server Email: این سرور یکی از زحمتکش ترین های روزگار هست که مسئول ارائه سرویس پست الکترونیکی هست (یه جورایی شاید بشه گفت اداره پست هست!)

حالا واسه اینکه بدونیم کدوم سرویس ها و پروتکل ها واسه هر سرور مورد نیاز هست و کدوم اضافی هست باید حتما دقت داشته باشیم که شبکه ی ما داخلی هست یا خارجی (جهانی) که طبق اون می شه سرویس ها رو پیکربندی کرد و اضافی ها رو حذف کرد .


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:








تاریخ: سه شنبه 15 اسفند 1391برچسب:,
ارسال توسط فاضل رحمانی